3990 Ft Egy regény mindenkiben benne van – állítja Péterfy Gergely új regénye, amely egy rendhagyó szerelem lebilincselő története. A lélek és az idő mélyébe vezető elbeszélés mágikus erővel jeleníti meg a 20. és 21. század Kelet-Európáját, ahol újraelevenednek a szenvedély, a gyűlölet, a barátság és az árulás ősi törté élet a szerelmen túl? Felülemelkedhetünk-e vágyainkon és ösztöneinken? Képesek lehetünk-e ellenszegülni a történelemnek? Lehetséges-e a szabadság a diktatúrák romjain? Ezekre a kérdésekre keresi a választ Péterfy Gergely új regénye, amely a nagysikerű Kitömött barbár méltó párja Cikkszám: 72811 Kategória: Könyvek Leírás Szerző: Péterfy Gergely Műfaj: Regény Kiadó: Kalligram
Amiket meg lehet, és meg is kell gyógyítani. Szmerka Dániel
A regény a Waldstein család utolsó négy generációjának szenvedéstörténetét meséli el: űr és unalom, e kettő tölti ki életüket, és a józanságuk és ép eszük megtartása érdekében vívott harc. Mert akinek az erőszakkal és irracionalitással, az ostoba és pusztító hatalommal kell nap mint nap szembenéznie, annak örökös harc az élete. Kristóf nagyapja, Péter a két világháború közt cseperedő és tudományos karriert építő, szilárd polgári identitással rendelkező értelmiségi úgy őrzi és örökíti tovább regulaként az értékeket (az antik kultúra mélyreható ismerete, műveltség, tájékozottság és udvariasság mindenek felett), hogy a háború után akkor még gyermek lányával herkulesvári elefántcsonttornyába zárja magát. "[…] az ego maga a halálos komolyság. Mindenki, akit egója hajt, majd belehal a komolyságba. Ki kell nevetni, és azzal összetöröd" (54. o. ) – mondja, és mélyíti magában a kint (vidék-tanulatlanság-ego) és a bent (város-műveltség-szellem) közt az árkot. Műveltsége és tudása azonban vajmi keveset ér az élet emberi oldalán való navigációjában: a herkulesvári Waldstein-ház elvarázsolt kastély, melynek falai közt Olgának (Péter lánya) és később Kristófnak (Olga fia) esélye sincs arra, hogy felnőjön, hogy időben szembesüljön a kinti világ kihívásaival, és hogy megtanulja abban kialakítani saját életüket.
Hogy ez kizárólag a politika és történelem által roncsolt polgári ideológia és berendezkedés – és ezek manifesztációjaként Péter tetteinek –, vagy épp a kommunizmus mint diktatúra ellentmondást nem tűrő erőszakossága ellen folytatott harc következménye lenne, nem egyértelmű. A regény nem vagy csak részben tematizálja a problémakört, mely egyébként elengedhetetlen a történelem és a történelmi traumák megértésében: az egyén sorsát a pártállami diktatúrában is az egyén saját, illetve más egyének döntései befolyásolják, és a párt önműködése is az egyes ember tetteiben való alkalmazkodásáról árulkodik. Nem is beszélve arról, hogy az egyének megélt történetei írják a történelmet, és az egyén az, aki a traumát a hatalom vélt vagy valós elnyomásához engedelmesen igazodva hallgatásával továbbörökíti a következő generációra. (Ez egy az egyben ugyanaz a kérdés, mely Szilasi László Luther kutyái című műve kapcsán is feltárható. ) Péter a polgári lét csődjének tapasztalatát, a felsőbbrendű műveltség és gondolkodás, a szellemi munka és kényelmes élet derékba törése miatt felgyülemlett frusztrációt, védtelenség és kiszolgáltatottság érzetet és a felsőbbrendűség tudatával kevert sértettséget örökíti Olgára.
Kell A Férfi Könyv, 2024