Filmbeli szinkronszerepei Charley nénje (1956) Charley Callmann Walter Giller Fiacskám, én készültem! (1976) Jirí Kroupa, Jr. Jirí Schmitzer Ide nekünk az angol csajokat! (1976) Jean-Jacques Retkes verdák rémei (1976) Justin Leon Pinkney Péntek 13. - II.
Hatszín Teátrum (1066 Budapest, Jókai utca 6)
Jó kérdés 2020 március 04. szerda, 12:22 A Magyar Színházi Társaság Jó kérdés beszélgetéssorozatának legutóbbi alkalmával az operáról esett szó. Arról a különös műfajról, ami van, akinek egyértelműen színházat, másnak kizárólag zenét jelent. Van, aki szerint a kísérletezés műfaja, és van, aki kizárólag klasszikus, korhű látványvilágú előadásokra nyitott. Vajon hol az igazság? Már persze ha van igazság. Erre kereste a választ sok-sok személyes élményt felidézve Dinyés Dániel zeneszerzővel, Orbán Eszter dramaturggal és Szabó Máté rendezővel a beszélgetés vezetője, Seres Gerda. A teljes esemény itt visszanézhető: "Számomra az opera egyszerűen egy színházi előadás, amiben szerintem nincs alá-fölé rendeltségi viszony" – jelentette ki Dinyés Dániel, aki azonban hozzátette, a zene irányít, számos színpadi megvalósulás abból következik, de a végeredményben, az előadásban ez a két komponens egyenrangú. Orbán Eszter, aki prózai színházakban és opera-előadásokban is jelentős tapasztalattal rendelkező dramaturgtól az érdeklődők megtudhatták, hogy az operai próbafolyamatban egy ponton túl a zene átveszi a főszerepet, és a legvégén nem a rendezőé, hanem a karmesteré az utolsó szó, még akár a térelrendezésben is, mert a hangzás mindent felülír.
– Akkor jött a filozófia? – Igen. – Gondoltad: "Ha nem színész leszek, akkor filozófus"? – Nem volt ilyen romantikus elképzés. Ez egy teljesen belülről építkező folyamat volt. – Milyen értelemben? – Össze voltam zavarodva, kerestem az utam, és elmentem egy gimnáziumi tanáromhoz, akinek elmondtam, mik foglalkoztatnak. Próbáltam megfogalmazni, a gondolkodásomra miként hatott az az élmény, hogy a mesterek, akiket én nagyra tartok, azok rólam úgy vélekednek, nem vagyok arra a területre való. Okozott bennem egy izgalmas szellemi állapotot, és gondolkodtam: pszichológiára vagy filozófiára menjek, mert mind a kettő érdekelt. A tanárom adott nekem egy könyvet Kolakowskitól és Heideggertől, ami Hölderlinnek a "Költőien lakozik az ember" sorát elemzi, és egy szellemi Big Mac. – Mit értettél meg belőle? – Mindent. Talán most kicsit nagyképűen hangzik, de azért értettem, mert hasonlóan pengeélen táncoltam, mint azok a szellemi emberek anno, amikor ezeket a műveket írták. A felvételim nagyon jól sikerült, szinte besétáltam a filozófia szakra.
(Borítókép: Szabó Máté a Miskolci Nemzeti Színházban 2015. április 8-án. Fotó: Vajda János / MTI)
Armel Izlandi előadással indul az Armel Operafesztivál Az Izlandi Operaház Brothers című előadásával kedden kezdődik és szombatig tart az idei Armel Operafesztivál, amelyen öt produkciót láthat a közönség.
Kell A Férfi Könyv, 2024